Dagligdagen og weekender

dagligdag_og_weekender

Dagligdagen

Ligesom Dan Turell holder vi mest af hverdagen på Baunehøj Efterskole. For hverdagen er præget af en rytme, eller en puls der holdes i gang af et højt aktivitetsniveau, et tæt og afvekslende program, en frimodig men respektfuld omgangsform og en række velafprøvede praktiske rutiner.

Hver morgen holder vi morgensang, hvor en elev eller en medarbejder vælger to sange som vi synger i fællesskab. I mellem de to sange fortæller eleven eller medarbejderen – det kan også ske at det er en gæst på skolen – en historie fra sit eget liv eller blot en historie der betyder noget for vedkommende. Morgensangen er et vigtigt fælles ritual og en god måde at starte dagen på. At holde morgensang er som at bære et stykke brænde til et bål, som vi holder liv i året igennem.

Men allerede inden morgensang er der elever og medarbejdere der har været i stalden for at passe hestene og i køkkenet for at lave morgenmad til alle 100 elever. Og alle elever har spist morgenmad og gjort morgenrent på deres værelser og deres fælles områder. På Baunehøj deltager alle i det praktiske arbejde og det er en del af hverdagen, at gøre rent, holde udeområderne i stand og lave mad.

Efter morgensang går alle elever til undervisning, der afbrudt af forfriskningspauser og frokost fortsætter til kl 16 eller 17. Undervisningen kan du læse mere om under fanen Undervisning. Men det skal fremhæves at vi vægter en alsidig sammensætning af teoretisk og praktisk undervisning. Dvs at undervisningen i hverdagen er en sammensætning af almindelige skolefag som dansk, engelsk og matematik og praktiske fag som madlavning, køkkenhave. Desuden kropslige bevægelsesfag, almendannende fællesfag som medborgerskab og kor og individuelt interessebetonede linje- og valgfag.

Hver husgruppe har en hjemmedag om ugen, hvor eleverne samarbejder med deres egen og en anden husgruppe om at lave morgen- og aftensmad, passe hestene og gøre køkkenet rent efter aftensmaden. Det kan ofte opleves som nogle hårde dage, men vores erfaring er, at det er et overordentligt godt pædagogisk rum for udvikling og læring.

Eleverne er organiserede i husgrupper á 7-15 elever. Husgrupperne har tilknyttet en eller to husgruppelærere, der er elevernes reserveforældre på skolen og hjemmets kontaktperson. I sær i begyndelsen af efterskoleåret er meget af elevernes sociale liv organiseret omkring husgruppen, men efterhånden får andre grupperinger – fx linjefag, venskaber og kæresterier på tværs af hold, klasser og husgrupper – større betydning. Da eleverne forbliver i den samme husgruppe – og i det samme værelse med de samme værelseskammerater – gennem hele skoleåret, vedbliver husgruppen dog at være et fast socialt holdepunkt for alle elever.

Mandag til torsdag aften har vi en fast rytme af vagtlærere og aktiviteter. Efter aftensmaden er der hver aften en stilletime, hvor eleverne skal være i deres husgrupper, hvor musikanlæg og hormonalt betingede powertumlerier holder pause. I stilletimen skal der være tid til at lave lektier, lade op og slappe af. Fra kl cirka 19.30 går det så løs igen med aftenaktiviteter.

Disse kan være fælles og obligatoriske, fx en højskoleaften med foredrag eller koncert, aftensang, aftendans, åben scene, film eller godnathistorie. Det kan også være fælles og frivillige aktiviteter fx lærerstyrede idrætsturneringer, vandreture eller hygge omkring et bål. De fleste aftener er det dog eleverne selv, der bestemmer og mødes omkring boldspil, musik, brætspil, computerspil, keramik, håndværk, design og klubber af forskellig art. Der kan selvfølgelig være individuelle behov for ind i mellem at kunne være sig selv og det er også i orden. Men skolens holdning er generelt, at man kommer på efterskole for at være sammen med andre unge mennesker og ikke for at sidde og læse i en bog, spille computer eller se amerikanske mainstreamserier på sit værelse hver aften.  Det er heldigvis sjældent et problem, men når det er, skal eleverne være indstillet på at lærerne vil bruge alle tricks til at få jer ud af hullerne.

Weekender

Skolen har åbent i weekenderne og er bemandede med 1-2 vagtlærere. Programmet fastlægges af vagtlærerne og det vil typisk indeholde en blanding af fritid, lektiecafé, praktisk arbejde og fælles aktiviteter. I løbet af året vil eleverne tage et større og større ansvar for weekenderne, men stadig med ovennævnte blanding af aktiviteter. 3-4 gange om året skal eleverne blive i weekenden, fx i forbindelse med efterskolernes dag, den årlige teaterforestilling eller andre obligatoriske skoleaktiviteter. Tilsvarende har eleverne 3-4 forlængede weekender årligt hvor de har mulighed for at komme til tandlæge og lignende.

Af og til har vi en temaweekend, fx folkedans, film, fest, fodbold, friluftsliv eller fiskeri bare for at nævne nogle af de muligheder, der starter med f! Vi opfordrer alle elever til at være her i weekenden en gang i mellem og gerne tage initiativ til og planlægge aktiviteter sammen med kammeraterne.